Voor de compleetheid beginnen we bij het begin, de marge berekening. Met marge doelen we uiteraard op het verschil tussen de inkoopprijs en de verkoopprijs exclusief btw. Via de marge maken we winst, maar dan moeten de overige gemaakte kosten er uiteraard eerst nog afgetrokken worden. De marge berekenen kan op veel verschillende manieren. Maar hier beperken we ons; via een vast bedrag per product of onderdeel of via een vast percentage boven op de inkoop- of kostprijs. De een is niet beter dan de ander, het is vooral wat voor u of uw bedrijf het makkelijkste werkt.
Welke methode u ook gebruikt, het is belangrijk om de marge te berekenen over de inkoopprijs en niet de verkoopprijs. Dit is vooral relevant als het gebruikelijk is, of u van plan bent, om te werken met kortingen. Door de marge op de inkoopprijs te weten kunt u voorkomen dat er te grote kortingen (inclusief btw) worden gegeven waardoor de offerte verlieslijdend kan zijn. Zeker bij samengestelde of complexe producten is dit vaak lastig, aangezien er meestal korting wordt gegeven op de uiteindelijke order.
Dit proberen we te voorkomen: stel er wordt gewerkt met een 20% marge op de kostprijs (excl. btw) dan kan er nooit 20% korting op de verkoopprijs (incl. btw) gegeven worden. De korting is dan namelijk hoger dan de marge.
Omschrijving | Bedrag |
---|---|
Kostprijs | €80,- |
Marge | €16,- |
BTW | €20,61 |
Verkoopprijs | €116,61 |
Korting van 20% | €23,23 |
Verlies (korting minus marge) | €7,23 |
Doordat de marge per onderdeel wordt opgenomen in de sales-configurator wordt het eenvoudig om deze te bewaken. Er kan namelijk ook een ondergrens per onderdeel of samengesteld product worden toegevoegd. Op deze manier wordt de marge bewaakt, en wordt het technisch niet meer mogelijk om te verkopen onder de inkoop- of productieprijs.
Zodra de marge onder de gestelde ondergrens komt, krijgt u een waarschuwing te zien met de melding dat er te veel korting wordt gegeven. Dankzij een slim autorisatieproces is het zelfs mogelijk om de kortingsmogelijkheden te koppelen aan gebruikers. Zo moeten resellers bijvoorbeeld goedkeuring vragen om korting boven een bepaald percentage te geven.
Zo werkt dit in de product-configurator: een interne of externe gebruiker (bijvoorbeeld uw dealer, reseller of buitenlandse partner) stelt een configuratie op – eventueel samen met de klant – en stelt hiermee automatisch een offerte op. In deze offerte vraagt de gebruiker een korting aan. Door deze aanvraag verandert de status van de configuratie van “Offerte” naar “Autorisatie vereist”. Deze autorisatie kan enkel door een gebruiker met meer rechten, bijvoorbeeld een manager, worden gelezen. De manager kan vervolgens controleren of de marge inderdaad goed genoeg bewaakt is gebleven en de korting goedkeuren (bijstellen of afkeuren). De status veranderd van “Autorisatie vereist” naar “Goedgekeurd” waardoor de gebruiker verder kan met de configuratie of de offerte kan versturen.
Autorisatie bij de online configurator: ook bij de configurator die te implementeren is op uw website is het mogelijk om gebruik te maken van autorisatieregels. Zo kan deze ingezet worden om gedeeltelijke configuraties toe te staan door websitebezoekers, welke als “Offerte aanvraag” in het systeem komen te staan. De offerteaanvraag kan vervolgens met een binnendienst medewerker worden afgemaakt en worden opgestuurd, waarna de status veranderd in “Offerte”.
Wij zijn ervan overtuigd dat onze software dé manier is om uw marge eenvoudig te berekenen en vooral te bewaken. Bent u benieuwd of een configurator voor ook voor u kan werken? Met de configurator checker heeft u binnen een paar stappen al antwoord op deze vraag. Bent u juist benieuwd naar hoe de configurator werkt? Vraag dan een demo aan!
In 2004 begonnen de softwareontwikkelingen van CPQing. Vandaag de dag leveren we de vijfde generatie van de software en blijven daardoor de meest moderne configurator in de markt. Het is dus onmogelijk dat concurrenten die slechts een paar jaar in de markt actief zijn, evenveel functionaliteit hebben. Daarom hanteren wij het motto: “Wij hebben al oplossingen voor problemen waar u nog nooit over heeft nagedacht”. Wij kunnen al uw complexiteit van product- en prijsregels aan.
Niet de mensen van de IT-afdeling, maar uw mensen uit de business weten welke informatie nodig is om producten en diensten te verkopen. Het zijn dan ook deze mensen die hun kennis in de configurator moeten kunnen borgen. Voor het succesvol inrichten van CPQing is dan ook absoluut geen IT-kennis nodig.
CPQing levert u een oplossing voor een lagere investering dan u denkt. Onze prijzen zijn wel véél scherper dan andere leveranciers in de markt. Dit rekenen we graag voor u uit.
Implementatie duurt dagen, niet weken. Het vastleggen van product- en prijsregels gebeurt in zogenaamde ‘beslissingstabellen’. Dit is zeer eenvoudig en overzichtelijk. Niet alleen voor producten en diensten met weinig varianten en opties, maar ook voor bedrijven met een grotere complexiteit. Niet alleen vandaag, maar ook volgend jaar, wanneer wellicht een andere gebruiker het beheer heeft overgenomen.
Daar waar de concurrentie is vastgeroest in één enkele manier om informatie te presenteren aan de gebruiker, bieden wij u alle vrijheid. Voor uw interne medewerkers wilt u een andere gebruikersinterface dan voor uw dealers of websitebezoekers. Daarmee stellen we u zelfs in staat om eindklanten te begeleiden bij het aankoopproces. Wij noemen dit “Form follows Functions”.
CPQing is specialist op haar gebied. Hier zijn we ook trots op. Wij willen geen verkapt ERP- of CRM-systeem zijn en integreren daarom naadloos met al uw applicaties voor een optimale workflow. Wij leveren een cloud-based oplossing met een open API. Onze mensen hebben de ervaring om ook uw workflow te automatiseren.
Wij demonstreren dit graag!