Het bedrijf werkte lang met een basisofferte document, waar vanuit elke offerte werd opgemaakt voor elke klant. Dit gaf niet zozeer problemen, maar wel érg veel manuren. Jean-Max: “In een steeds competitiever wordende markt wil je als bedrijf de best mogelijke voorzieningen. Als er ergens een storing is of machine kapotgaat, moet je snel een offerte kunnen opstellen. Het allerliefst zónder dat je hiervoor telkens sales-support moet opjagen. De huidige markt draait immers om snelheid, doorpakken en concretiseren. Dankzij de configurator kunnen we onwijs snel concretiseren op een A-merkwaardige manier: snel én in de vorm van prachtig uitziende offertes.”
Aan de backoffice-kant is nu ook alles snel en efficiënt te realiseren. Jean-Max legt uit dat dit vóór de configurator wel anders was: “Een accountmanager is natuurlijk degene met alle kennis in huis. Maar als de accountmanager bij een nieuwe klant was geweest en er afspraken waren gemaakt, moest de accountmanager alle afspraken neerleggen bij sales-support, die de offerte vervolgens moest opstellen.” Op die manier werden er met enige regelmaat nuances gemist – details die tijdens het gesprek werden besproken –, omdat sales-support immers niet dezelfde kennis in huis heeft als de accountmanager. Dankzij de CPQing Configurator kan de accountmanager dus zélf offertes opstellen, zonder afhankelijkheid van sales-support. Dit is én efficiënter én verlicht de druk op sales-support.
“Dankzij de CPQing Configurator kan de accountmanager dus zélf offertes opstellen, zonder afhankelijkheid van sales-support.”
Binnen slechts drie weken hebben onze consultants het configuratieproces, het calculatieproces en het afdrukken van correcte offertedocumenten geïmplementeerd in de CPQing Configurator.
Over de implementatie en de bereidheid van de accountmanagers vertelt Jean-Max dat iedereen eerst even moet wennen. Maar puntje bij paaltje was dat vooral een kwestie van schakelen. Voorheen moesten de accountmanagers namelijk een ander document uitwerken om de deal te schetsen voor sales-support. Nu werken ze direct de offerte uit, ook nog eens meer gestandaardiseerd. Overigens vertelt Jean-Max dat de nieuwe manier van werken alsnog snel en soepel werd omarmd: zowel door de oudgedienden binnen het bedrijf als de nieuwe lichting.
“Je staat altijd voor keuzes en dilemma’s”, aldus Jean-Max. “Je wil elke offerte uniek maken, maar dat betekent dat je aan elke offerte moet sleutelen. Met andere woorden: je wil standaardiseren zonder dat de klant het idee heeft dat hij of zij een standaarddocument voor zich heeft. Het moet persoonlijk voelen.”
Fun fact: het bedrijf heeft de configurator al internationaal mogen presenteren, om meer lagen in de organisatie op deze manier te laten offreren. “Internationale uitrol zou stoer zijn!”
De implementatie van een configurator is anders voor elk bedrijf en kan verschillen per branche. Er zijn echter wel voordelen die gelijk zijn voor elk bedrijf in elke branche, ongeacht de toepassing:
Wilt u ook dat uw bedrijf binnenkort al beroep kan doen op alle voordelen van een configurator? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden door te spreken, of ervaar het gemak zelf met uw eigen demo-omgeving.
Wij demonstreren dit graag!